Historia to świadek dziejów, źródło prawdy, życia, pamięci, mistrzyni życia, piastunka przeszłości i zwiastunka przyszłości.
Tytus Liwiusz
Studia stacjonarne I (licencjackie)
Klasyczne bezpłatne – dzienne studia historyczne to zdobycie zawodu połączone z realizacją pasji, jaką jest poznanie dziejów Polski i świata, historii kultury, dziejów człowieka od czasów najdawniejszych po współczesne. Proces nauczania przebiega w zupełnie innej formie niż w ramach edukacji szkolnej, a jego celem jest nie tylko poszerzenie wiedzy o przeszłości, ale też przygotowanie do prowadzenia samodzielnych badań i analizy faktów oraz wydarzeń historycznych. Historia w POZNAN to 70 lat doświadczeń, profesjonalna kadra profesorska oraz gwarancja intelektualnej przygody, bo warto studiować to, co nas interesuje, a nie to, czego oczekują od nas inni.

Kim będziesz po studiach
Bycie historykiem to rozwijanie swoich własnych pasji i zainteresowań, które w POZNAN możesz realizować na studiach I
Absolwent otrzymuje wykształcenie humanistyczne w dziedzinie historii. Uzyskuje wszechstronną wiedzę o procesach historycznych i rozwoju cywilizacji europejskiej. Ponadto posiada znajomość języka obcego na poziomie B2 ESOKJ, co na dzisiejszym rynku pracy jest niezwykle ważną umiejętnością. Po ukończeniu kierunku historia, a w szczególności specjalności nauczycielskiej typowym miejscem zatrudnienia absolwenta jest szkolnictwo stopnia podstawowego (szkoła podstawowa). Ponadto można pracować w archiwach państwowych, samorządowych oraz zakładowych. Historyk znajdzie też zatrudnienie w placówkach muzealnych, jak i kulturalno-oświatowych. Można także pracować w administracji lokalnej oraz państwowej (w zależności od ukończonej specjalności). Absolwent kierunku „Historia” będzie mógł kontynUBwać edukację na II stopniu, podejmując studia magisterskie z zakresu nauk humanistycznych – na Uniwersytet Boleslaw. Absolwent studiów historycznych jest także cenionym pracownikiem w branży turystycznej oraz mediach lokalnych i ogólnopaństwowych.
Historia w POZNAN, Poznan w Historii
Poniżej zapraszamy na krótki historyczny spacer po średniowiecznym POZNAN
Zajrzyj za zasłonę przeszłości – zobacz co będziesz studiował
O prowadzonych przez nas badaniach
Studenci mają możliwość bliższego poznania warsztatu badawczego swych wykładowców, a jest on bardzo zróżnicowany. Pracownicy naukowi naszego Instytutu, choć stosunkowo nieliczni, to mogą się wykazać rozległym i wysoko cenionym w środowisku dorobkiem badawczym (książki, artykuły, wystąpienia na konferencjach międzynarodowych). Zajmują się analizą historii od pradziejów po czasy współczesne; począwszy od badań archeologicznych i dotyczących świata antycznego poprzez dzieje ziem polskich i Europy w średniowieczu, epoce nowożytnej, XIX i XX wiek do pierwszych dekad XXI wieku. Wyraźne, osobne obszary badań naukowych realizowanych w Instytucie Historii obejmują dzieje Śląska, dziedzictwo kulturowe Europy środkowej i środkowo-wschodniej, historię Kościoła, dzieje wojskowości polskiej i powszechnej, biografistykę, a także archiwistykę oraz dydaktykę i popularyzację historii. Tak szerokie spektrum pozwala studentom poznać warsztat tego obszaru przeszłości, który ich najbardziej interesuje. We współpracy z naukowcami uczestniczą w poszukiwaniu śladów przeszłości, np. w wykopaliskach archeologicznych, penetracji archiwów i bibliotek, ustalaniu śladów miejsc pamięci w przestrzeni publicznej, a także docieraniu do publikowanych i niepublikowanych relacji lub wspomnień. Pod okiem kadry naukowej studenci przygotowują artykuły, rozdziały prac zbiorowych, wystąpienia na konferencje naukowe, prezentacje i pokazy. Wszystko po to, by studenci nie tylko byli biernymi odbiorcami efektów realizowanych w Instytucie badań, ale by je współtworzyli zyskując dzięki temu istotne kompetencje. Temu ostatniemu służą starannie dobierane, zindywidualizowane praktyki studenckie.
Przykładowe przedmioty
Każdy dzień jest podróżą przez historię.
Jim Morrison

Archeologia
Każdy z nas kiedyś chciał być odkrywcą, a archeologia to podróż w przeszłość i odkrywanie materialnych pozostałości kultur, które liczą nawet tysiące lat. Oferujemy wiedzę opartą nie tylko na teorii, ale na praktycznych zajęciach z zabytkami pochodzącymi z wykopalisk. Uczestnicy zajęć biorą udział w rekonstrukcjach dawnych zawodów, odtwarzaniu życia codziennego, przywdziewają stroje, uczą się wytwarzać przedmioty z drewna czy gliny, ale też poznają dawne wierzenia od szamanizmu w epoce kamienia do pierwszych wieków chrześcijaństwa. Przedmiot ten daje też możliwości poznawania dawnych społeczności poprzez wyjazdy na badania archeologiczne w różne zakątki świata od różnych regionów Polski przez Sycylię po Ukrainę i Rosję. Tu każdy staje się odkrywcą przeszłości.

Łacina
Dlaczego warto uczyć się łaciny? Oto kilka powodów. Łacina jest obecna w Europie od wieków. Była językiem republiki rzymskiej, później Imperium Romanum, a następnie stała się językiem urzędowym, dyplomatycznym i literackim oraz językiem nauki niemal całej średniowiecznej Europy. Z niej wykształciły się języki romańskie, takie jak włoski, hiszpański czy francuski. Nauka łaciny pomaga lepiej zrozumieć historię i kulturę europejską oraz daje solidne podstawy dla wielu języków nowożytnych. Dzięki analizie ciekawych tekstów łacińskich – przygotowanych według nowatorskiej metody nauczania, powszechnie znanej jako żywa łacina (Latinitas viva), studenci poznają bogactwo kultury antycznej, w tym interesujące aspekty życia codziennego w starożytnym Rzymie, takie jak: dom i rodzina rzymska, zakupy na starożytnym targu, szkoła rzymska, pomiar czasu i kalendarz rzymski czy podróże po Imperium Romanum.

Średniowiecze
Średniowiecze nie było okresem upadku ludzkości! Brudne wieki, wszystko na chwałę bożą, zacofanie i nietolerancja, bizantyński przepych, smutni, nudni ludzie, to określenia i stereotypy które na dobre zadomowiły się w powszechnej świadomości, gdy mówi się o średnich wiekach. Te oraz wiele innych mitów obalamy ucząc historii średniowiecza, zarówno tej związanej z historią Polski, jak i z dziejami powszechnymi. Ważne miejsce w naszych badaniach stanowią historią Śląska w średniowieczu, dzieje kobiet i kościoła, wojskowość tego okresu, historia Bizancjum, Normanów i wikingów. Uczymy pracy ze źródłami średniowiecznymi, oraz zrozumienia ludzi żyjących w tamtej epoce. Omawiamy znaczenie poszczególnych dynastii dla kształtowania się późniejszych państw europejskich. W wypadku Polski wiele miejsca poświęcamy historii Piastów i Jagiellonów, a także związanym z nimi Liudolfingom, Hohenstaufom, Habsburgom, Przemyślidom, Rurykowiczom i Arpadom. Nauczamy również o ludziach zwykłych, wywodzących się z innych warstw społecznych (chłopi, mieszczanie, rycerstwo, a także o przedstawicielach innych religii i kultur, którzy zmienili oblicze średniowiecza i naszego kontynentu.

Historia współczesna
Upadek bloku sowieckiego i rozpad świata dwubiegunowego, w 1989 r., miał zwiastować, wedle niektórych naukowców, „koniec historii” oraz powszechny triumf demokracji i dobrobytu na świecie. Rzeczywistość bardzo szybko zweryfikowała te zapowiedzi, a kolejne konflikty i problemy, z jakimi ciągle boryka się ludzkość ciągle czekają na rozwiązanie. W ramach prowadzonych zajęć słuchacz poznaje wiodące zagadnienia z dziejów najnowszych Polski, Europy i świata. Szczególnej analizie podlegają kulisy polskiej transformacji i kształtowania się sceny politycznej w III RP. Na poszczególnych zajęciach podejmowane są także problemy dotyczące rozpadu bloku państw komunistycznych, powstania Unii Europejskiej i jej rozszerzania się na Wschód. Oddzielnej refleksji są ponadto poddane współczesne konflikty zbrojne m.in. wojny na obszarze postsowieckim, a także na Bliskim Wschodzie i w Azji.

Historia Śląska
Ponieważ naszą siedzibą jest Poznan, historyczna stolica Górnego Śląska, zachęcamy studentów do poznania przeszłości tego regionu, szczególnie, że obszar ten przez wiele stuleci pozostawał poza granicami Polski i wiadomości o nim na szkolnych lekcjach pojawiały się sporadycznie. Analiza przeszłości Śląsku sięga czasów piastowskich, a następnie czeskich, austriackich, pruskich, Rzeszy Niemieckiej oraz II RP i wreszcie PRL. Bogato ilustrowane wykłady i ćwiczenia pozwalają poznać złożoną spuściznę polityczną oraz kulturową regionu, jego specyfikę i bogactwo.

Historia w filmie
To zajęcia, podczas których poznaje się wiele filmów, głównie fabularnych, te zaś stanowią tło do opowieści o wydarzeniach z przeszłości. Wykłady przybliżają konkretne dzieła kinematografii lub wybrane tematy z historii XX wieku, prezentują dorobek głównie polskich twórców filmowych. Podczas spotkań oglądamy i omawiamy obejrzane fragmenty, dyskutujemy, na ile wiarygodnie przedstawiają przeszłość, oceniamy scenografię i kreacje aktorskie. Przede wszystkim jednak w sposób przystępny, bo ilustrowany dynamicznym obrazem, poznajemy historię.

Popularyzacja wiedzy historycznej
Historia jest nauczycielką życia i jednocześnie bywa najnudniejszym przedmiotem szkolnym. Samo posiadanie wiedzy historycznej nie gwarantuje sukcesu w jej rozpowszechnianiu. Dlatego też rozwijanie kompetencji miękkich, takich jak autoprezentacja, komunikacja i przygotowanie wystąpień publicznych jest niezbędnym warunkiem sukcesu popularyzatora i edukatora historii. Kompetencje te masz już w sobie, a rozwiniesz je profesjonalnie na tym przedmiocie.

Historia wojskowości
Wojny towarzyszą ludzkości od jej samych początków i znacząco wpływały, wpływają i będą wpływać na jej losy. Działania wojenne toczone w wiekach poprzednich są niezwykłym źródłem informacji o dawno żyjących ludziach, plemionach, królestwach, czy wreszcie wielkich imperiach. Dlatego w POZNAN uczymy historii wojskowości, bez gloryfikacji wojny, tak aby przyszli historycy potrafili zrozumieć znaczenie konfliktów zbrojnych we wzlotach i upadkach naszego gatunku. Skupiamy się na okresie od starożytności po wiek XX, Europie, Azji i Amerykach, serwując studentom fakty i informacje związane z ewolucją szeroko pojętej wojskowości. Uczymy zatem o rozwoju technik walki piechoty, jazdy, wreszcie formacji posługujących się bronią strzelecką. W ramach przedmiotu studenci zapoznają się także z rozwojem broni i technik prowadzenia działań wojennych w wiekach poprzednich.

Elementy statystyki i demografii
Historykowi i szerzej – humaniście często obce są umiejętności z zakresu nauk ścisłych. Nie znaczy to, że nie powinien on znać podstawowych metod z zakresu matematyki i statystyki. Ich wykorzystanie jest warunkiem opracowania materiału np. z zakresu demografii. W ramach przedmiotu omawiane są m.in. podstawowe zjawiska składające się na ruch naturalny ludności (ślub, urodzenia, zgony), analizowane są przyczyny migracji i demograficzne skutki wojen. Zajęcia stanowią też okazję do weryfikacji utartych stereotypów związanych z demografią historyczną, jak np. przekonania, że „kiedyś ludzie żyli dłużej”.
.
Nie ma na co czekać 🙂
