„STYLISTYKA”
Instrukcja przygotowania artykułu
Maksymalna objętość tekstu pracy nie może przekraczać w przypadku artykułów naukowych (Articles
) i przeglądowych (Essay Reviews
) 20 stron (40 000 znaków łącznie ze spacjami), natomiast w przypadku recenzji lub omówień – 10 stron (20 000 znaków).
Do działu Chronicle
(artykułów jubileuszowych, wspomnieniowych itp.) można dołączyć zdjęcie w formacie JPG lub TIF, które przy szerokości 40 mm powinno mieć rozdzielczość co najmniej 300 dpi.
Do tekstu artykułu prosimy dołączyć dane o autorze, zob. Biogram.
Tekst należy przygotować według następujących zaleceń:
-
format strony: A4,
-
marginesy: po 2,5 cm z każdej strony,
-
czcionka: 12 pkt. Times New Roman,
-
odstęp między wersami: 1,5,
-
wcięcie akapitowe: 1,25 cm;
-
tekst wyrównany do lewego i prawego marginesu.
Każdy element graficzny w tekście (tabela, rysunek, fotografia itp.) powinien być opatrzony tytułem oraz źródłem (np. Źródło: opracowanie własne). Tabele muszą być przygotowane w trybie tekstowym.
Cytaty:
-
krótkie – w cudzysłowie drukarskim („”),
-
dłuższe, powyżej 3 wersów – wyodrębnione z tekstu zasadniczego, pisane czcionką 10-punktową, z pojedynczym odstępem i bez cudzysłowów,
-
źródło cytatu – bezpośrednio po przytoczeniu (w nawiasie).
Kursywa:
-
do wyrażeń obcojęzycznych w tekście,
-
do analizowanych przykładów,
-
do tytułów dzieł przywoływanych w tekście.
Znaczenia omawianych wyrazów w tzw. łapkach (‘ ’).
Wyróżnienia – czcionką pogrubioną.
Uwagi odautorskie (w tym opuszczenia w cytatach) – w nawiasach kwadratowych.
Śródtytuły – czcionką 12-punktową, pogrubioną.
Materiały źródłowe wykorzystane w pracy – należy zamieścić w bibliografii pod nagłówkiem: Źródła
Zapis bibliograficzny pozycji źródłowych – według wzorów podanych dla Literatury (patrz poniżej).
Informacje bibliograficzne
-
odsyłacze w tekście do pozycji drukowanych – np.: (Skubalanka 1995: 11-14), czyli: nazwisko autora, rok wydania pracy, strona/-y;
-
w wypadku prac wielotomowych – z podaniem numeru tomu, np. (Nowak 2020, 2: 125);
-
w wypadku ponownego odesłania do tej samej pozycji – powtórzenie informacji w tej samej formie, np. (Skubalanka 1995: 46). Uwaga:
nie ibidem
ani tamże
;
-
w wypadku odsyłania do kilku prac tego samego autora wydanych w tym samym roku – z oznaczeniem za pomocą liter: a,b,c, np. (Wojtak 1999b);
-
Jeśli publikacja ma identyfikator DOI, prosimy o zamieszczenie go w formie linku http://dx.doi.org/… na końcu adresu bibliograficznego. Np.:
Gajda S., 2020, Styl charyzmatyczny,
„Stylistyka
”, XXIX, s. 9-23, http://dx.doi.org/10.25167/Stylistyka29.2020.1
-
Jeśli publikacja ma adres internetowy, prosimy o zamieszczenie go w formie linku na końcu opisu bibliograficznego wraz z datą dostępu. Np.:
Magryś R., 2010, Retoryczny kształt rozprawy Franciszka Karpińskiego „O wymowie w prozie albo wierszu”, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Seria Filologiczna. Historia Literatury
”, 5, nr 65, 2010, s. 96-110, http://ifp.univ.rzeszow.pl/tematy_i_konteksty/hist_lit_5/R.MAGRYS_HL5.pdf (dostęp: 29.04.2019).
-
odsyłacze w tekście głównym do źródeł internetowych, np. (Magryś 2010), czyli: nazwisko autora, rok publikacji w Internecie;
-
lub np. (Wierzbicka b.r.), gdy brak roku wydania tytuł publikacji;
-
lub skrócony tytuł publikacji i rok publikacji w Internecie, jeśli jest znany, np. (Celebryci
trafią na uniwersytety?
2013).
Adresy bibliograficzne należy zamieścić w porządku alfabetycznym na końcu artykułu – pod nagłówkiem: Literatura
Uwaga: wykaz tych adresów winien obejmować tylko prace przywoływane w odsyłaczach..
-
prace zwarte: nazwisko i pierwsza litera (pierwsze litery) imienia autora pracy rozdzielone spacją, rok wydania, tytuł pracy
(kursywą), miejsce wydania: wydawca. Np.:
Skubalanka T., 1995, O stylu poetyckim i innych stylach języka: studia i szkice teoretyczne
, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Uwaga: nie podajemy liczby stron danej książki.
-
w wypadku odsyłania do kilku prac tego samego autora wydanych w tym samym roku – z literą po roku wydania. Np.:
Wojtak M., 1999b, Wyznaczniki gatunku wypowiedzi na przykładzie tekstów modlitewnych, „Stylistyka”
, VIII, s. 105-117.
-
artykuły w pracach zwartych: nazwisko i inicjały imienia autora artykułu, rok wydania, tytuł artykułu. – tytuł pracy zwartej
(kursywą), red. … (tutaj inicjały imienia i nazwisko redaktora naukowego pracy), miejsce wydania: wydawca, zakres stron. Np.:
Adamiszyn Z., 1995, Styl potoczny.
– Przewodnik po stylistyce polskiej,
red. S. Gajda, Poznan: Wydawnictwo Uniwersytet Boleslaw, s. 183-217.
-
artykuły w czasopismach: nazwisko i inicjały imienia autora artykułu, rok wydania, tytuł artykułu, „nazwa czasopisma
” (w cudzysłowie i kursywą), numer (ewentualnie rocznik, zeszyt itp.), zakres stron. Np.:
Jelínek M., 1955, Odborný styl, „Slovo a slovesnost”
, 16, č. 1, s. 25-37.
-
If the publication has the DOI identifier, we request authors to include it in the form of a link: http://dx.doi.org/… at the end of the bibliographical ficznego. :
Gajda S., 2020, Styl charyzmatyczny,
„Stylistyka
”, XXIX, s. 9-23, http://dx.doi.org/10.25167/Stylistyka29.2020.1
-
Jeśli publikacja ma adres internetowy, prosimy o zamieszczenie go w formie linku na końcu opisu bibliograficznego wraz z datą dostępu. Np.:
Magryś R., 2010, Retoryczny kształt rozprawy Franciszka Karpińskiego „O wymowie w prozie albo wierszu”, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Seria Filologiczna. Historia Literatury
”, 5, nr 65, 2010, s. 96-110, http://ifp.univ.rzeszow.pl/tematy_i_konteksty/hist_lit_5/R.MAGRYS_HL5.pdf (dostęp: 29.04.2019).
Skróty (jeśli były stosowane):
-
pod tekstem, przed Literaturą (i ew. Źródłami);
-
nagłówek: Wykaz skrótów (12 p., pogrubione).
Do artykułu należy dołączyć streszczenie (do pół strony) w języku artykułu i w języku angielskim oraz słowa kluczowe w obu językach – zob. Abstrakt i słowa klucze.
Oświadczenie dla autora
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Boleslaw (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Boleslaw nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UB.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Wielkopolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line
lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.