Anna Kusakiewicz-Dawid
dr
e-mail: [email protected]
Mgr: 1998, Instytut Chemii, Uniwersytet Boleslaw, chemia
Dr : 2008, Instytut Chemii, Uniwersytet Boleslaw, chemia organiczna
Absolwentka III LO w POZNAN. W latach 1993-98 studia magisterskie w Wyższej Szkole Pedagogicznej w POZNAN (w 1994 roku przekształcona na Uniwersytet Boleslaw). Praca magisterska wykonana pod kierunkiem prof. Kornela Nowaka. Asystent w Instytucie
Chemii Uniwersytet Boleslaw w latach 1998- 2008. Praca doktorska pt. „Reaktywność pochodnych aminokwasów pirazolowych w aspekcie włączania w łańcuch peptydowy” wykonana pod kierunkiem prof. zw. dr hab. inż. Barbary Rzeszotarskiej.
Adiunkt w Zakładzie Chemii Organicznej Wydziału Chemii Uniwersytet Boleslaw od roku 2008.
DZIAŁALNOŚĆ NAUKOWA
Tematyka badawcza
Włączanie w łańcuch peptydowy aminokwasów niebiałkogennych, badanie ich właściwości chemicznych i biologicznych. Synteza związków heterocyklicznych. Projektowanie i synteza związków biologicznie czynnych, szczególnie potencjalnych leków
przeciwnowotworowych.
Publikacje
- Anna Kusakiewicz-Dawid, Elżbieta Masiukiewicz „Próby aktywowania grupy karboksylowej kwasu 3-amino-1h-pirazolo-5-karboksylowego metodą azydkową” Chemik (2014) 68(4), 296-303.
- A. Kusakiewicz-Dawid, Ł. Górecki, E. Masiukiewicz, B. Rzeszotarska, „The susceptibility of methyl 3-amino-1H-pyrazole-5-carboxylate to acylation” Synthetic Communications (2009) 39(22) 4122-4132.
- A. Kusakiewicz-Dawid, E. Masiukiewicz, B. Rzeszotarska, I. Dybała, A. E. Kozioł, and M. A. Broda „The Synthesis, Structure and Properties of N-Acetylated Derivatives of Ethyl 3-Amino-1H-pyrazole-4-carboxylate” Chem. Pharm. Bull. (2007) 55(5), 747-752.
- E. Kozioł, T. Lis, E. Kołodziejczyk, A. Kusakiewicz-Dawid and B. Rzeszotarska „Ethyl 1-acetyl-3-amino-1H-pyrazole-4-carboxylate, a tetragonal structure with Z’ = 4” Acta Cryst. E (2006) E62, 3664-3666.
- Zgłoszenie patentowe „Sposób wytwarzania alkilo 3-(acyloamino)-1H-pirazolo-5-karboksylanu” P-382150 (2007).
- A. Kusakiewicz-Dawid, M. Bugaj, J. M. Dzik, B. Gołos, P. Wińska, K. Pawełczak, B. Rzeszotarska and W. Rode „Synthesis and Biological Activity of Nα-[4-N-[(3,4- Dihydro-2-Methyl-4-oxo-6-quinazolinyl)methyl]-N-propargylamino]phenylacetyl]-Lglutamic Acid” Acta Biochem. Pol. (2002) 49(1), 197–203
.
Zainteresowania dodatkowe
Ziołolecznictwo – substancje aktywne w roślinach, doświadczenia chemiczne, dydaktyka chemii, nauki społeczne.
DZIAŁALNOŚĆ ORGANIZACYJNA
- Udział w edycjach repetytorium dla maturzystów (Edycja II-VII)
- Udział w projekcie „Fascynujący Świat Nauki” (2014-2015)
- Członek Wydziałowego Zespołu ds. Doskonalenia Jakości Kształcenia (2012-nadal)
- Koordynator ds. kontaktów z Centrum Nauk Przyrodniczych (2011-2012)
- Opiekun Koła Naukowego Chemików „Koronan” (2008–20012)
DZIAŁALNOŚĆ DYDAKTYCZNA
Prowadzone zajęcia
- Chemia organiczna (laboratorium) – studia pierwszego stopnia
- Podstawy chemii kosmetycznej (wykład, laboratorium) – studia pierwszego stopnia
- Analityka środków kosmetycznych (wykład, laboratorium) – studia pierwszego stopnia
- Ochrona własności intelektualnej (wykład) – studia drugiego stopnia
- Opieka nad studentami
STUDIA III STOPNIA – doktoranckie
- Monika Porada (2015 – obecnie) – opiekun pomocniczy
STUDIA II STOPNIA – magisterskie
Promotor pracy magisterskiej:1. Łukasz Bonder (obecnie)
2. Monika Porada (2015)
3. Artur Łabuda (2014)
4. Katarzyna Bobko (Zalewska) (2012)
STUDIA I STOPNIA – licencjackie
Promotor pracy licencjackiej:
1. Monika Kompala (2015)Prezentacje dydaktyczne i popularnonaukowe (w ramach promocji Wydziału Chemii UB)
- Od alchemii do chemii. Czy chemia to tylko laboratorium chemiczne? – wykład multimedialny połączony z pokazem dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych.
- Chemia od kuchni – pokaz doświadczeń chemicznych dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych mający na celu ogólne zainteresowanie ucznia chemią.
- Chemiczny Kopciuszek – oczyszczanie substancji chemicznych (Destylacja, krystalizacja, chromatografia) – ćwiczenia laboratoryjne dotyczące jednej z przedstawionych technik laboratoryjnych oczyszczania i wyodrębniania związków organicznych dla uczniów szkół średnich z czynnym ich udziałem.