Kompetencje miękkie – jaka jest ich rola w pracy zawodowej?
Efektywna współpraca z zespołem, kreatywność, komunikatywność – rekruterzy zwracają uwagę nie tylko na wiedzę i doświadczenie, ale też na cechy osobowości kandydata. Stale rośnie znaczenie kompetencji miękkich, czyli uniwersalnych umiejętności personalno-społecznych.
Charakterystyka kompetencji miękkich
Umiejętności miękkie to rozmaite zdolności wynikające z cech charakteru jednostki. Z tego względu nie można ich zmierzyć. Z drugiej strony podlegają one treningowi i rozwojowi, choć w największym stopniu zależą od dojrzałości oraz inteligencji emocjonalnej.
Kompetencje miękkie – podział i przykłady
Aby lepiej zrozumieć, czym dokładnie są kompetencje miękkie, warto poznać kilka przykładów. Dzielą się one na dwie grupy: umiejętności osobiste oraz interpersonalne. Te pierwsze dotyczą wszystkich cech związanych z efektywnym zarządzaniem własną osobą. Drugie natomiast określają zdolności komunikacyjne wykorzystywane do współpracy z innymi osobami.
Umiejętności osobiste – przykłady:
- organizacja pracy własnej,
- zdolności adaptacyjne,
- odporność na stres.
Umiejętności interpersonalne – przykłady:
- zdolności przywódcze,
- delegowanie zadań,
- motywowanie innych do działania.
Rola kompetencji miękkich w firmie
Poza wykształceniem i zdobytym doświadczeniem, to właśnie kompetencje miękkie liczą się na rynku pracy. Są one bowiem potrzebne do sprawnego i efektywnego funkcjonowania w miejscu zatrudnienia. Mogą być sprawdzane w ramach rekrutacji – podczas rozmowy kwalifikacyjnej czy rozwiązywania testów. Należy pamiętać, że w środowisku zawodowym ważna jest dobra atmosfera i budowanie relacji, co przekłada się bezpośrednio na ogólną satysfakcję. Z tego powodu nawet najlepsze kompetencje twarde nie będą wystarczające, gdy zabraknie unikalnych cech osobowości.
Więcej artykułów znajdziesz na: https://porady.pracuj.pl/